Pravidla pro podávání a vyřizování stížností
Domova důchodců ChD – Zdislava
1. Obecná ustanovení
- Pravidla pro podávání a vyřizování stížností jsou vydána v souladu s § 88 zákona č. 108/2006 Sb., o sociálních službách a vyhláškou č. 505/2006 Sb.
- Každý klient, jeho blízká osoba, opatrovník, zaměstnanec či jiná fyzická osoba má právo podat stížnost na kvalitu nebo způsob poskytování sociální služby nebo jakékoliv podněty, připomínky, návrhy a pochvaly.
- Klient má možnost si zvolit pro vyřizování stížností osobu, ke které má důvěru (zaměstnance, rodinného příslušníka, blízkou osobu aj.).
- O možnosti podat stížnost, na koho se obracet a jaký je postup při řešení stížností je klient seznámen již při jednání se zájemcem o službu a opětovně při nástupu klienta do Domova, při podpisu Smlouvy o oskytování služby sociální péče.
- Klient obdrží pravidla pro podávání, evidenci a vyřizování stížností ve zjednodušené podobě.
- Pravidla pro podávání a vyřizování stížností jsou volně přístupná na informačních vývěskách Domova a na internetových stránkách www.ddzdislava.cz
2. Stížnosti a podněty
- Stížnost je vyjádřená nespokojenost klienta či jeho blízkých, která souvisí s porušováním práv a oprávněných zájmů klienta při poskytování sociální služby.
- Podání stížnosti nesmí být na újmu tomu, kdo ji podal, ani tomu, v jehož zájmu byla stížnost podána. To i v případě, kdy se stížnost ukáže jako neopodstatněná.
- Opakovaná stížnost, která neobsahuje žádné nové skutečnosti a byla již řešena, se již nebude znovu řešit.
- V případě, kdy je stížnost podána zaměstnanci Domova, je tento zaměstnanec povinen bezodkladně o stížnosti informovat svého přímého nadřízeného.
- O stížnosti je nutné informovat ředitelku Domova, která pověří konkrétního zaměstnance odpovědného za řešení stížnosti. Většinou se jedná o vedoucího pracovníka, k jehož činnosti či zaměstnanci je stížnost směřována. Tento zaměstnanec informuje ředitelku Domova o průběhu řešení stížnosti i o jejím výsledku.
- Stížnost nemůže být svěřena k vyřízení zaměstnanci, proti kterému stížnost směřuje.
- Podněty jsou vyjádřené návrhy na zvýšení kvality poskytované služby.
Stížnost nebo podnět lze podat:
-
-
- Ústně
- Písemně
- Elektronicky
- Anonymně do schránky na stížnosti
Schránka na stížnosti, podněty, návrhy, připomínky a pochvaly je umístěná vedle kanceláře sociální pracovnice v přízemí budovy 1A a je výrazně označena. Sociální pracovnice zajišťují její kontrolu a výběr
minimálně 1x za 14 dní.
-
- Ústní stížnosti nebo podněty jsou zaznamenány písemně do formuláře (viz příloha č. 1) Zápis provede sociální pracovnice, vrchní sestra nebo vedoucí PSS.
- Všechny stížnosti a podněty včetně písemného zápisu o ústní stížnosti, podnětu a písemné odpovědi na stížnosti se evidují v „Knize stížností a podnětů“, která je uložena v kanceláři sociálních pracovnic.
- Podanou stížnost musí pověřený zaměstnanec řešit bezodkladně. Lhůta pro vyřízení stížnosti je 30 kalendářních dní od přijetí stížnosti, pouze v ojedinělých případech, kdy nelze z objektivních důvodů stížnost vyřešit v této době, se může lhůta prodloužit. O prodloužení lhůty musí být stěžovatel informován.
- Podněty jsou projednávány na poradě pracovníků PSS a všeobecných sester, případně na poradě vedení Domova.
- O vyřízení stížnosti je stěžovatel písemně či elektronicky informován. Jedná-li se o anonymní stížnost, je stěžovatel informován na nástěnce u jídelny Domova v 1.patře budovy A
3. Odvolání proti způsobu řešení stížností
Pokud stěžovatel není spokojen s vyřízením stížnosti, má možnost se obrátit na:
-
-
- Zřizovatele příspěvkové organizace Domov důchodců ChD-Zdislava
Město Třebechovice pod Orebem
Masarykovo náměstí 14, 503 46 Třebechovice pod Orebem
Starosta: Mgr. Roman Drašnar, tel. 491 401 170,
e-mail: roman.drasnar@mutrebechovice.cz - Krajský úřad Královéhradeckého kraje, odbor sociálních věcí
Pivovarské náměstí 1245, 500 03 Hradec Králové
Telefon: 495 817 320, e-mail: posta@kr-kralovehradecky.cz - Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR
Na Poříčním právu 1, 128 01 Praha 2
Telefon: 221 921 111, e-mail: posta@mpsv.cz - Kancelář veřejného ochránce lidských práv – ombudsman
Údolní 39, 602 00 Brno
Telefon: 542 542 888, e-mail: podatelna@ochrance.cz - Český helsinský výbor
Štefánikova 21, 150 00 Praha 5
Telefon: 220 515 188, e-mail: info@helcom.cz
- Zřizovatele příspěvkové organizace Domov důchodců ChD-Zdislava
-
4. Spokojenost s poskytovanými službami
Je-li klient nebo jeho rodinní příslušníci a blízcí spokojeni s poskytovanými službami Domova důchodců ChD-Zdislava, mohou svoji spokojenost sdělit ústně konkrétnímu pracovníkovi, sociální pracovnici, vrchní sestře, ekonomce nebo ředitelce. Pochvalu lze předat také v písemné podobě. Pochvaly jsou evidovány v „Kronice Domova“, která je uložena u sociálních pracovnic v kanceláři. Je-li pochvala určena konkrétnímu pracovníkovi, je tato pochvala předána sociální pracovnici ke zveřejnění.